کسب های حرام ( بی حجابی )
قل للمومنات ….لایبدین زیتهن الا ماظهر منها
ای پیامبر (ص) به زنان مومن بگو .. زینت و زیبایی خودشان را اشکار نسازند
مگر انچه به طور قهری ظاهر می شود .
حرمت بی حجابی در روایات
پیامد ایه ۱۳ سوره مدنی نور : در روایات اهل بیت پیامبر ( ص) اسلام که بیانگر سنت رسول خداهستند .
تصریح به حکم فقهی حرمت بی حجابی و ممانعت از اشکار ساختن زیبایی های اندام زن مسلمان امده است
مگر ان مقداری که در قران استثناء شده, که به طور طبیعی اشکار است .
بنابراین موارد استثناء شده اشکالی ندارد .
اگر زن مسلمانی با ارتکاب حرمت بی حجابی از طریق مجالس فسق و فجور به کسب و درامد برسد
مالک ان درامد ها نیست و مرتکب حرامکاری و حرامخواری می شود .
کسب های حرام ( بی حجابی )
امام باقر (ع) و تفسیر ایه
در تفسیر ایه ۱۳ سوره مدنی نور : از امام باقر نقل شده استاینکه در قران خداوند فرمود :
زنان زینت خود را اشکار نسازند جز ان مقدار که نمایان است .منظوراز زینت همان
لبای ها , سرمه چشم و انگشتر و خضاب دست و زیبایی دستبند است .
سپس فرمود : زینت زنان بر ۳ نوع است :
۱-زینت و اراستگی برای مردم که مربوط به همان قلمرو استثناء شده در قران است .
۲-زینت و اراستگی برای محرمان زن مانند : پدرو مادر است که جای گردنبند و بالای ان
و بازوبند و پایین تراز ان و خلخال در پا و پایین تر از ان .
۳- زینت و اراستگی برای شوهر که شامل تمام بدن زوجه می شود .این روایت دلالت بر این معنی دارد :
که زینت زن مسلمان که برای مردم مجاز است همان مقداری میباشد که به طور طبیعی اشکار است
و این زینت ها شامل زینت های ظاهری صورت است و در دست ها شامل زینت های مربوط به
انگشتان و کف دست است .
امام باقر علیه سلام زیبایی زن را به لحاظ حکم فقهی و شرعی به ۳ بخش تقسیم کرد .
بخش اول: که زن میتواند به همه مردم نشان دهد که ان صورت زن و تا مچ دست ها است .
بخش دوم : زیبایی های مربوط به سر- مو- گلو – دست ها – ساق – مچ – و کف پا که به محارم مانند
پدرو برادر و….می تواند نشان دهد.
بخش سوم : تمام بدن زن است که زینت و زیبایی انحصاری برای شوهر زن است .
و زن نمیتواند به غیر از شوهرش به مرد دیگری تمام اندامش در حالت عادی نشان دهد .
موارد اضطراری و یا مورد ضروری پزشکی از قلمرو این بحث خارج است .
دیدگاه فقهی امام باقر به خوبی دلالت براین مهم دارد
که زن مسلمان می تواند با رعایت موازین شرعی کار کند
کسب های حرام ( بی حجابی )
نکته :
نکته جالب این مباحث این است که این گونه پرسش ها از عصر امامت امام باقر (ع) تا کنون ادامه دارد
و همواره این پرسش مطرح بود :
ایا زنان با تن ارایی می توانند کاسبی کنند ؟!