کفن و دفن در ایران باستان در پورتال جامع فرانیاز فراتر از نیاز هر ایرانی

کفن و دفن در ایران باستان ,ایرانیان در دوره‏‌های باستان گاه جسد را با موم می‏ پوشاندند

و آن‏گاه آن را دفن می‏کردند چنانکه در جنوب ایران متداول بود.با ما همراه باشید .

کفن و دفن در ایران باستان

کفن و دفن در ایران باستان با توضیح در پورتال جامع فرانیاز فراتر از نیاز هر ایرانی

کفن و دفن در ایران باستان

گاه جسد را می‏‌سوزاندند

و این عمل به دلیل فراوانی چوب و وجود جنگل بیشتر در جنوب دریای مازندران

و دیگر مناطق پرجنگل انجام می‏شد.

گاهی نیز اجساد را در دخمه‌‏هایی می‌‏گذاردند تا طعمه ی لاشخورها شوند.

 

گاه نیز اموات را در تابوت‌‏ها یا کوزه‏‌های سفالین دفن می‏‌کردند.

پس از فراگیری دین زرتشت و هنگامی که این دین به صورت دین رسمی ایرانیان درآمد،

سوزاندن، غرق کردن و به خاک سپردن جسد گناه بزرگی شمرده شد.

 

در آیین زرتشت آتش و آب و خاک مقدس هستند اگر جسد را مدفون کنند

خاک را آلوده ساخته‌اند و اگر در آب غرق کنند آب را ناپاک نموده‌اند

و اگر در آتش بسوزانند با آلوده ساختن این فروغ آسمانی بزرگترین معاصی صورت گرفته‌است.

به عقیده ی پیروان مزدیسنا باید جسد را در دسترس مرغان و جانوران لاشه‌خور قرار داد

و یا بالای برج های خاموشی یا دخمه در معرض نابودی گذاشت.

تعدادی از این دخمه ها قدیمی و کهنه بوده

و برخی دیگر توسط روانشاد فرزانه “مانکجی لیمجی هاتریا ”

که حدود سال ۱۲۳۳ خورشیدی از سوی پارسیان بمبئی برای بهبود وضع اجتماعی

و دینی زرتشتیان به ایران آمده بود، ساخته شد

که مدتی هم این دخمه ها مورد استفاده قرار می گرفتند.

 

کفن و دفن در ایران باستان(ادامه)

پس از آن در تهران از میانه دهه ۱۳۱۰ و در کرمان پس از دهه ۱۳۲۰

و در یزد پس از دهه ۱۳۴۰ دخمه ها تبدیل به آرامگاه ها شدند.
دخمه، دیوار دایره ای و ضخیمی به شکل برج است

که بر بالای صخره ها و کوه های نه چندان بلند از خشت و گل ساخته شده است

و پلکانی زمین هموار را به درب دخمه متصل می کند.

 

دخمه، ۲ طبقه و دارای چندین اتاق می باشد

که یکی از این اتاقها ویژه “آتش سوزها”‌ بوده است.

فاصله دخمه از اتاق آتش سوزها حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر می باشد؛

وظیفه آتش سوزها که معمولا ۲ نفر بوده اند این بوده است

که از روزی که تن درگذشته را به داخل دخمه می سپردند،

از سر شب تا بامداد، در آن اتاق که یک پنجره رو به دخمه داشته آتش روشن کنند

و این آیین از آنجا سرچشمه می گیرد که بنابر باور زرتشتیان،

روان درگذشته تا ۳ شبانه روز در اطراف و بالای تن درگذشته در پرواز است

و پس از شب سوم به آسمانه پرواز می کند

و در مدت ۳ شب نخست پس از مرگ، روان نباید از تاریکی و تنهایی بهراسد.

 

خاک‌سپاری

کفن و دفن در ایران باستان

اعتقاد به روح و روان و زندگی پس از مرگ به اشکال گوناگون

در سراسر نقاط و مراکز جهان باستان از جمله ایران وجود داشته‌است.

بر اساس و مبنای همین اعتقاد در گور مردگان اسباب و لوازم زندگی و خوراک و پوشاک قرار می‌دادند.
در ادواری قدیم‌تر بر اساس شغل متوفا ابزار پیشه‌اش را نیز پهلوی دستش قرار می‌دادند.

اغلب مردگان را در عمق کمی که گاهی از ۲۰ سانتیمتر نیز تجاوز نمی‌کرد، دفن می‌کردند.

شکل اسکلت‌هایی که باقی مانده به شکل خمیده و منحنی است.

برخی اوقات مرده را طوری خمیده دفن می‌کردند

که تمام اعضای بدنش به جانب شکم کشیده شده باشد.
با پیدایش و کشف فلزات، زینت مردگان با اشیا ی طلا و نقره و سنگ‌های گران‌بها رسم و شایع شد.

این رسم خدمت مهمی به فهم هنر و دانستنی‌های دیگر باستان‌شناسان کرده‌است

زیرا که تقریباً تمامی جواهراتی که از زمان‌های باستان به دست ما رسیده‌است از مقابر و گورها یافت شده‌است.

 

رنگ‌کردن مردگان در ادوار قدیم

کفن و دفن در ایران باستان

جسد مرده را با رنگ قرمزی می‌پوشانیده‌اند که از اکسید آهن به دست می‌آمده

و در فلات ایران فراوان بوده‌است. این نظر هم وجود دارد که ممکن است

زندگان بدن خود را به دلایلی با همین ترتیب رنگ می‌کردند و چون فوت می‌شدند،

اثر این رنگ بر بدنشان باقی می‌مانده‌است.

در دوران های متأخرتر بجای اکسید آهن بر استخوان‌بندی متوفا با رنگی سرخ فام،

با گِلِ اُخرا نقش هایی ایجاد می کردند.

 

کفن و دفن در ایران باستان با توضیح در پورتال جامع فرانیاز فراتر از نیاز هر ایرانی

 

 خاک‌سپاری در منازل دفن

کفن و دفن در ایران باستان

مردگان از ایران باستان تا امروز در بعضی موارد تفاوت پیدا کرده

و آن این است که گاهی در آن زمان مردگان را کف خانه خود متوفی دفن می کردند.

به این ترتیب که کف گلین خانه را در حاشیه دیوارها می کندند و مرده را در آن قرار می دادند.

در خانه های اشرافی تر و محکم تر به جای کف حیاط کف اتاق را می شکافتند.

 

شیوه ساده تدفین پیچیدن مرده در کفن و خاک کردن آن بود.

نوع تجملی تر این بود که مرده را در کندوی گلی ذخیره آذوقه جای می دادند

و سپس در گودالی می گذاردند

. ظاهرا برای این کار از کندوهای لب پریده و گاهی شکسته هم استفاده می شده است.

برای کودکان خردسال از تشت و لگن و خمره های گلی استفاده می شد.
افراد ثروتمند و متمول ترها می توانستند از تابوت شخصی که خود سفارش می داده اند استفاده کنند.

این تابوت ها معمولاً از گل بود و سرپوشی از تخته داشت .

معمولاًشکل تابوت های تجملی ایرانی ها در قسمت پا مثلثی و در قسمت سر به صورت دایره بود.

تابوت های مسین بسیارگران قیمت تری هم  به شکل تابوت های گلی ساخته می شد

دونمونه کاملا سالم از این گونه تابوت ها در اور پیدا شده است

که از ابزار و آلات درونشان پیداست که از دوران هخامنشیان است.

 

 خاک‌سپاری در منازل دفن(ادامه)

در داخل یکی از این دو تابوت ، تابوت چوبی دیگری به همان شکل تابوت مسیجای داشت

این یکی نیز از چوب بود.روی تابوت مسی دیگر قوسی از آجر زده بود.
اعتقاد به روح و روان و زندگی پس از مرگ به اشکال گوناگون

در سراسر نقاط و مراکز جهان باستان از جمله ایران وجود داشته‌است.

بر اساس و مبنای همین اعتقاد در گور مردگان اسباب و لوازم زندگی و خوراک و پوشاک قرار می‌دادند.
نوارهایی از برنز که مانند کمربند میان تابوت را گرفته ،
از زیبایی خاصی برخوردار است.در این نوارها نقش قوچ و گل کنده شده است.

تابوت مسینی که در زیویه به دست آمده نیز شباهت زیادی به این تابوت دارد

.تابوت مسی که در شوش پیدا شده است بیش تر شبیه به یک وان بیضی شکل است

که لبه دارد و در قسمت پایین گرد نیست.

 

در نزدیکی تخت جمشید گورستانی با ویژگی های خاصی پیدا شده است.

تابوت ها از سفال و قسمت پایینشان گرد است ،

البته قسمت پایین باریک تر از قسمت های بالای تابوت است.

سرپوش این تابوت ها هم از سفال و کمی محدب است.

به عقیده باستان شناسان از این گورستان در زمان هخامنشیان متأخر

و همچنین در زمان اشکانیان استفاده می شده است.
البته در آن زمان هم بین اشراف و فقرا تفاوت وجود داشته

مانند امروز که یکی پیدا می شود

در قبر چند میلیونی می خوابد و مرده دیگر در قبر ۳۵ هزار تومانی.

منبع:tebyan.net