ابلیس چگونه دوباره وارد بهشت شد و آدم و حوا را گول زد؟ در پورتال جامع فرانیاز فراتراز نیاز هر ایرانی
ابلیس چگونه دوباره وارد بهشت شد و آدم و حوا را گول زد؟
ابلیس چگونه دوباره وارد بهشت شد و آدم و حوا را گول زد؟
مگر وقتی ابلیس به آدم سجده نکرد ، خدا او را از بهشت بیرون نکرد؟
پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت شود و آدم و حوا را گول بزند تا میوه ممنوعه را بخورند؟
به یقین شیطان یا همان ابلیس ، رجیم و رانده شده است؛ چنان که
در قرآن (در آیه ۲۴ سوره حجر و آیه ۷۸ سوره ص) آمده : « قال فاخرج فانّک رجیم :
از آن جا بیرون رو که مطرودی ». معلوم میشود که شیطان بعد از جریان
تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شده و از درگاه خداوند و ملکوت
رانده شده است و به یقین تا ابد هم در بهشت راه ندارد.
پس شیطان قبلا در بهشت نبود ، بلکه در درگاه الهی و در جمع مقربان درگاه خداوند بود؛
در حالی که بهشت جایگاه مؤمنان و بندگان مطیع خداوند در آخرت است
و اخراج او به معنای اخراج از بهشت نیست. در حقیقت اخراج شیطان به معنی تنزل مقام و مرتبهاش بود؛
تنزل از جایگاه بلندی که در نزد خداوند یافته بود ، نه اخراج از مکان معین و مشخصی؛
این همان حقیقتی است که در قرآن تحت عنوان « هبوط » بیان شده است.
خداوند در مورد واقعه اخراج ابلیس میفرماید :
« قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فیها فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرین » (اعراف – آیه ۱۳)
« گفت : از آن (مقام و مرتبهات) فرود آى! تو حقّ ندارى در آن (مقام و مرتبه) تکبّر کنى!
بیرون رو ، که تو از افراد پست و کوچکى » .
علامه طباطبایی در توضیح این آیه میفرماید : « جملهی ” فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ “
تاکیدی است براى جمله ” فَاهْبِطْ مِنْها “ ؛ زیرا هبوط همان خروج است ،
و تفاوتش با خروج تنها در این است که هبوط ، خروج از مقامى و نزول به درجه پایینتر است ،
و همین معنا خود دلیلی بر این است که مقصود از هبـــوط فرود آمدن از مکان بلنــــد نیست ،
بلکــه مراد فــــرود آمدن از مقام و مرتبه بلند است و این مؤیّد ادعاى ماست ،
که گفتیم ضمیر در مِنها و فیها ، به منزلت بر مىگردد نه به آسمان و یا بهشت.
و شاید کسانى هم که گفتهاند مرجع ضمیر ، آسمان و یا بهشت است
مقصودشان همان منزلت باشد. بنابراین معناى آیه چنین مىشود که خداى تعالى فرمود :
به جرم اینکه هنگامى که تو را امر کــــردم سجــــده نکردى ، باید از مقامت فرود آیى ،
چون مقام تو مقام خضوع و فرمانبرى بود و تو نمىبایستى در چنین مقامى تکبر کنى ،
پس برون شو که تو از خوارشدگانى ».
اما در هر حال روشن است که شیطان بعد از این اخراج ، دیگر نمیتوانست
به بهشت هم راه یابد. حال باید پرسید که چگونه او در جریان فریب آدم و حوا توانست وارد بهشت گردد؟
پاسخ :
گرچه برخی تصور کردهاند که مراد از بهشت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتی است ،
اما باید گفت که مراد از بهشتِ محل سکونت آنها ، همان بهشت موعود نیست؛ زیرا اخراج از آن بهشت معنا ندارد.
حال سؤال این است که آن بهشت موقت و محل سکونت ایشان کجا بود و چه حقیقتی داشت؟
در این خصوص در بین علما اختلاف نظر وجود دارد ، که برخی از این نظریات را بیان میکنیم :
۱- باغ آسمانی :
بعضى از مفسرین معتقدند که این بهشت ، در یکى از کرات آسمانى بوده است؛
زیرا در بعضى از روایات اسلامى با کلمه « سماء » به بودن این بهشت در آسمان اشاره شده است.
۲- باغ زمینی :
برخى از مفسران هم نوشتهاند این بهشت یکى از باغهاى دنیا
و روى زمین بوده است و جمله : « اهْبِطُوا » نیز بر این دلالت ندارد که از بالا به پایین بیایید ،
بلکه به معنى انتقال آنها بعد از خوردن میوه ممنوعه به نقطه دیگر زمین است.
على بن ابراهیم قمى در تفسیر خود مینگارد : از امام جعفر صادق علیه السّلام راجع به
بهشت حضرت آدم پرسیدند : آیا از بهشتهاى دنیا بوده است یا از بهشتهاى آخرت؟
فرمود : از بهشتهاى دنیا بوده ، که خورشید و ماه در آن طلوع میکرد؛
اگر از بهشتهاى آخرت بود ، هیچگاه حضرت آدم از آن خارج نمیشد.
۳- بهشت برزخی :
عدهای نیز معتقدند که منظور از این بهشت ،
بهشت برزخی بوده ، نه بهشت زمینی و دنیایی. علامه طباطبائی در دفاع از این نظر و در توجیه
روایاتی مربوطه میفرماید : مراد از این که از بهشتهاى دنیا بوده ،
این است که از بهشتهاى برزخى بوده ، که در مقابل بهشت خلد است. این مطلب از برخی روایات
دیگر که از طرف اهل بیت علیهم السلام رسیده است ، روشن میشود؛
زیرا در بعضى از قسمتهاى این روایات آمده است که آدم بر صفا ، و حوا بر مروه هبوط کرد؛
و از این جهت که برزخ در همین جهان قرار دارد ،
پس در زمینی بودن (دنیایی بودن) این بهشت منافاتی با برزخی بودنش ندارد.
در مجموع این نظرات میتوان به این نتیجه رسید که به یقین بهشتی
که حضرت آدم و حوا در آن سکونت داشتهاند ، بهشت اُخروی نبوده است؛
زیرا بهشت اُخروی هرگز جای ابلیس نمیباشد. آنجا محدودهای نیست که شیطان
و شیطنت و عصیان در آن راه داشته باشد. خیال باطل و نافرمانی در آنجا وجود ندارد. از سوی دیگر :
کسی که به بهشت جاویدان وارد شود ، دیگر از آن خارج نخواهد شد.
نتیجه :
پس این بهشت اخروی نبوده و شیطان -که مترصد اغوای انسان ها است-
توانسته در آن موقعیت حاضر شده و به نوعی، آدم علیه السلام را فریب دهد .