توضیحاتی از چهله نشینی در پورتال جامع فرانیاز فراترازنیاز هر ایرانی
توضیحاتی از چهله نشینی
توضیحاتی از چهله نشینی
۱– به عدد چهل درقرآن و روایات توجه و عنایت خاصی شده است. در قرآن کریم مدت
خلوت حضرت موسی(علیه السلام) را در کوه طور با خداوند چهل روز ذکر می کند:
« وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً » (اعراف، آیه ۱۴۲)؛
سی شب با موسی وعده نهادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا وعده ، پروردگارش چهل شب کامل شد.
در روایات آمده است:
«من اخلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه؛
هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه های حکمت
را از قلبش بر زبانش جاری می سازد (عیون اخبار الرضا(علیه السلام) ، ج ۲، ص ۸۵).
انسان در چهل سالگی به کمال عقل می رسد:«اذا بلغ اربعین سنه فقد بلغ منتهاه» (خصال، ص ۵۴۵) و
خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید:
« إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَهً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ » (احقاف، آیه ۱۵)
در روایت آمده است: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجب له؛
هر کس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نماید، دعای او مستجاب می گردد» (عده الداعی، ۱۲۸) .
در روایت داریم که در جریان تولد حضرت زهرای مرضیه(سلام الله علیها)
به امر الهی جبرئیل بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) نازل گردید و به ایشان گفت:
چهل روز از حضرت خدیجه(سلام الله علیها) کناره گیرد. حضرت در این مدت روزها
روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمینه برای پیدایش و تولد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فراهم گردد.
۲- منظور از چله و چله نشینی،
توضیحاتی از چهله نشینی
آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت
به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غیر ضروری و
غیر لازم را که باعث پراکندگی خاطر و تفرقه فکر می گردد و در حد امکان ترک نماید
و همه اندیشه و فکرش خداوند و یاد او و اطاعت او باشد . چله نشینی به این معناست
که انسان در مدت چهل روز کمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعی
بلیغ در ترک گناهان و دوری از محرمات الهی داشته باشد و در این مدت با یاد الهی
و ذکر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبریز سازد و زمینه
تابش انوار الهی و درخشش آفتاب فطرت را در درون خویش فراهم آورد .
معنی چله نشینی :
۳- چله گیری
توضیحاتی از چهله نشینی
در حقیقت یک کار عرفانی و سلوکی است و مبنای سلوک
در اسلام بر این است که انسان از خودش بگذرد و به حق بپردازد.
در سلوک باید انسان خودش و خواسته های خودش را فراموش کند و دنبال
خواسته های خداوند و دوست داشتن های او باشد. سلوک یعنی نفی خود و اثبات خداوند.
از خودخواهی هایش دست بردارد و خداخواه شود. بنابراین در چله گیری سعی کنید
روی خداوند و یاد او متمرکز شوید و از کثرت ها و خواسته های نفسانی خود بپرهیزید و
خود را از هر چیزی غیر یاد خدا خالص نمایید. البته یاد خدا بسیار وسیع است و شامل
تمامی افکار و اخلاق و احکام دینی می شود. یاد خدا یعنی انسان به وظایف واجب و
مستحب خود بپردازد و گناه و مکروه را ترک کند چه در بعد اندیشه و چه اخلاق و چه عمکرد.
۴-تذکر این نکته لازم است
توضیحاتی از چهله نشینی
که معنای چله نشینی بریدن از مردم و شانه خالی کردن
از مسؤولیت های اجتماعی و شرعی و انسانی نمی باشد و مهم این است که انسان
در میان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نماید و بر خود مسلط باشد چون گاهی
خدمت به مردم و گشودن گرهی از کار آنها و گرفتن دست انسانی درمانده و بیچاره
اثرش از ده ها چله نشینی بیشتر و عمیق تر است. در راه بندگی خدا هیچ عنصری
مانند عمل به واجبات الهی و دوری از محرمات نقش آفرین نمی باشد و
در سلوک راه بندگی نماز و توجه به آن و اهمیت دادن به آن نقش ویژه ای دارد.
۵- نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید
توضیحاتی از چهله نشینی
این است که توجه به خدا و اخلاص دارای
مراتب فراوانی است که به حسب میزان معرفت و ظرفین انسان ها متفاوت است.
بنابر این مرتبه ضعیف و کم توجه و حتی بی توجه آن نیز دارای آثار مطلوب و مثبتی است .
۶- بنابر این توجه به خدا و اخلاص در مدت ۴۰ روز هر چند با اکراه نفس نیز باشد
توضیحاتی از چهله نشینی
دارای اثر و نتیجه است و معمولا این اکراه در شروع کار در اوایل آن است ولی
با گذشت زمان خود نفس آمادگی برای این عمل را پیدا کرده و نرمش نشان می دهد
و از مقاومت و لجاجت دست می کشد و شیرینی و گوارایی عمل و عبادت را ظاهر می سازد .
بسیاری از بی میلی ها به عبادت از حیله های شیطان و وسوسه های او است که می خواهد
عبادت شروع نشود و یا ادامه نیابد ولی استقامت در آن عبادت مشت بر دهان او می کوبد
و بی میلی را بر طرف می کند و نشاط و شوق به عبادت را به ارمغان می آورد .
به طور طبیعی شروع هر کاری و از جمله عبادات به دلیل عدم انس با آن و بهره مند
نشدن از شیرینی و گوارایی آن سخت و سنگین به نظر می رسد و نفس آن را به اکراه
و بی میلی انجام می دهد . به همین خاطرگاهی اوقات انجام عبادت بدون توجه
و حضور و از روی بی میلی و از روی اکراه مقدمه انجام عبادتی همراه با حضور و توجه است
زیرا انجام چنین عباداتی به تدریج موجب انس با عبادت و اشتیاق پیدا کردن به آن می شود
و کم کم سنگینی و سختی آن جای خود را به آسانی و سهولت و سبکی و نشاط در عبادت می دهد
بنا بر این توصیه ما این است که شما هر چند با بی میلی و اکراه هم باشد عبادت ۴۰
روزه خود را شروع کنید و به وسوسه شیطان و ترغیب و تشویق او در مورد
بی توجه بودن و بی میل بودن و بی ثمر بودن آن توجه نکنید .
۷- برای اینکه دچار افراط و تفریط نشوید
توضیحاتی از چهله نشینی
این کار را حتی المقدور زیر نظر عالمان دینی و اخلاقی و با مشورت آنها انجام دهید.
۸- آثار چله نشینی
توضیحاتی از چهله نشینی
بستگی کامل به زمینه های موجود در انسان و اراده و توجه
و همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولی
به هر حال در این مدت، قلب انسان نورانی و با صفا می گردد و مطالب ظریف و
عالی معنوی و معارف دین را بهتر و عمیقتر می فهمد و درک می کند و زمینه
برای عروج معنوی و تعالی روح انسان فراهم می گردد
۹- توصیه می کنیم
توضیحاتی از چهله نشینی
چله گیری را به صورت جزئی دنبال کنید یعنی مثلا تنها
برای تبدیل یک صفت بد به صفت خوب چهل روز تلاش کنید و بعد صفات دیگر و همین
طور عادت ها را یکی یکی جایگزین کنید و به تدریج سعی کنید خود را از رذایل تخلیه
و به فضایل بیارایید. این روش برای شما بهتر است زیرا در روش قبلی با فشار زیادی
روبرو می شوید و ممکن است توان تحمل نداشته و یا دچار افراط و تفریط شوید که خطرناک است.
۱۰- در مورد تغذیه گفتنی است:
توضیحاتی از چهله نشینی
برخی از سالکان برای خود در این زمینه برنامه
خاص دارند مانند گیاه خواری و ترک گوشت و امثال آن ولی آنچه لازم است در این زمینه
حتما رعایت شود عدم پرخوری و پرهیز از خوردن غذاهایی است که باعث
سنگینی و سستی می شود و آدمی را از انجام عبادات باز می دارد.
توضیحاتی از چهله نشینی توضیحاتی از چهله نشینی توضیحاتی از چهله نشینی توضیحاتی از چهله نشینی توضیحاتی از چهله نشینی