نکات مهم برای نگهداری از پوست در خانه با کمترین امکانات موجود

استفاده از لایه بردار پوست صورت

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

.

به جایی در زندگی رسیدیم که دیگه شاید کمتر فرصت داشته باشیم به خودمون برسیم و یا به چیزای کوچک اما مهم رسیدگی کنیم مثل شستن صورت در طول روز یا اخر شب بعداز این همه درگیری اما چرا ؟ یکی از مهمترین کارهایی که باید برای حفظ سلامتی پوست صورت انجام دهیم شستن ان در طول روز و استفاده از نرمکننده های مناسب میباشد به قول معروف پوست شما گرانبهاترین لباس شماست پس ساده ازش نگذرید…

 

نکات مهم برای خانمها ،در نگهداری از پوست صورت

خانمها اعتراف میکنند که این چهار اشتباه بزرگ را در مراقبت از پوست خود انجام داده اند قبول دارم که در این دوره و زمانه که برنامه ریزی ها فشرده شده و همه به نحوی سرگرم کاری هستند، میانبرهای کوچک  مثل نشستن صورت وقتی سرتان خیلی شلوغ است یا آخر شبها که خیلی خسته هستید و یا استفاده نکردن از مرطوب کننده و ضد آفتاب هنگامی که واقعا برنامه فشرده ای دارید کار آسان و بسیار خوبی به نظر میرسد ولی به چه قیمت؟ ما از خانم های مختلفی درباره ی مراقبت از پوست و تداخل آن در روش زندگی و مشغله های روزمره ی آنها پرسیدیم  و آن ها جواب های جالبی در مورد عادت های خود به ما دادند. در این جا به چهار مورد ازاین اشتباهات که اکثر ما انجام میدهیم  اشاره میکنیم.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

نکات مهم برای نگهداری از پوست

.

به خاطر داشته باشید که رعایت این  نکات کوچک،وقت زیادی نمیبرد:

۱-کمتر از ۴ نفر از ۱۰ نفر (چیزی در حدود ۳۷%) از خانم ها دوست دارند که همه ی کارهای مراقبت از پوست را هم زمان و یک جا انجام دهند. خانم های عزیز مراقبت از پوست احتیاج به زمان و البته یک روتین مشخص دارد. به طور مثال شما هر دو ساعت یکبار باید ضد آفتاب خود را ترمیم کنیدو روزی ۲ بار صورت و دست های خود را مرطوب کنید.

.

۲-خانم ها اعتراف کرده اند که بیشترین زمانی که صورت خود را نشسته اند چیزی در حدود ۲ روز بوده است. این مقدار دقیقا مساوی ۲ روز مسواک نزدن است و مطمئنا در زیبایی و طراوت پوست شما تاثیر زیادی دارد.

.

۳-نزدیک به ۳۰% خانم ها قبل از آرایش کردن از مرطوب کننده استفاده نمیکنند.  استفاده از مرطوب کننده علاوه بر رساندن رطوبت به پوست شما، باعث درخششش  و طراوت پوست شما میشود. همچنین شما بعد از آرایش کردن پوستتان تازه تر به نظر میرسد و دیگر کدر نمیشود.

.

۴-خانم ها شب ها با آرایش میخوابند.  این جنایتی که روی پوستتان انجام میدهید باعث میشود که تنها زمان استراحت از پوستتان گرفته شود.با توجه به آلودگی هوا که روی پوستتان باقی میماند پوستتان دچار افزایش اکسیداتیو پوست و در نتیجه کاهش کلاژن میشود. پس شب ها آرایشتان را پاک کنید و اجازه دهید پوستتان تنفس داشته باشد.

 

نکات مهم برای نگهداری از پوست

راه های رفع خستگی صورت و جلوگیری از پیری زود رس

 

راه های رفع خستگی صورت و جلوگیری از پیری زود رس

حتی اگر زندگی پر از مشغله ای داشته باشید ، مسلماً نمی خواهید اثر آن روی صورتتان مشخص شود. تمام استرس ها و کم خوابی های شماباعث می شود سن تان را پیر تر از اونی که هستید، نشان بدهد. وقتی به آینه نگاه می کنید تنها چیزی که می بینید یک پوست خسته و چروک های زیاد است. در حالی که در کنار یک زندگی شلوغ، به راحتی می توانید با کمی آرایش و رعایت چند نکته ی کوچک، با این آثار مبارزه کنید .

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

نکات مهم برای نگهداری از پوست

 

پوستتان را مرطوب کنید.

قدم اول مرطوب نگاه داشتن پوست است. پوست برای اینکه بتواند خودش را ترمیم کند نیاز به رطوبت کافی دارد. بعلاوه،یک کرم مرطوب کننده حاوی ضد آفتاب می تواند تمام روز در ضمن اینکه قرمزی و باد صورت را از بین ببرد، از پوست شما هم مراقبت کند.

 

نکات مهم برای نگهداری از پوست

خط چشم

 

خط چشم بکشید.

ممکن است شما خط چشم مشکیِ مورد علاقه ی خود را پیدا کرده باشید،ولی دست نگه دارید!  در عوض یک خط چشم  با رنگِ بژ را انتخاب کنید و آنرا زیر پلک پائین بکشید.این کار باعث می شود درخشندگی چشم ها بیشتر شده و قرمزی آنرا خنثی کند.میتوانید از رنگ سفید هم استفاده کنید ولی ممکن است بیش از حد جلوه کند. در عین حال استفاده از خط چشم مشکی یا هررنگ دیگری که بخواهید برای پلک بالاییِ تان نیز زیبا به نظر می رسد.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

ماسک گیاهی برای صورت

 

پوستتان را روشن کنید.

درحالی که کرم های دور چشم هم می توانند مفید باشند،یک فاندیشین روشن کننده ی  سبک خیلی بهتر خواهد بود. از فاندیشینی استفاده کنید که پوست صورت را یکدست میکند  و روزنه ها  را می پوشاند.بخش روشن کننده ی آن باعث درخشان تر شدن پوست شما و در نتیجه  سر حال تر شدن شما می شود.

 

نکات مهم برای نگهداری از پوست

سایه زدن چشم

 

رنگ بیشتری بکار ببرید.

زمانیکه خسته هستید ،سرخی صورت بهترین دوست شما خواهد بود. برای اینکه رنگ گونه هایتان طبیعی به نظر برسد،از یک سایه صورتی روشن که دارای رگه های طلائی یا براق است استفاده کنید. این کار به کل صورتتان درخشندگی خاصی می دهد و باعث می شود جوان تر به نظر آیید. از سایه ی نارنجی یا بژ بپرهیزید چون نتیجه ی معکوس دارد.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

استفاده از ماسک برای جلوگیری از پیری

 

ترمیم و پیشگیری کنید.

بهترین راه برای مبارزه با اثرات مخرب یک زندگی پر مشغله بر روی صورتتان،استفاده از یک کرم شب ضد پیری است. این کرم ها اثرات ناخواسته ی استرس زیاد و خواب کم را از بین می برد.انها بسرعت جذب می شوند و کار خود را که کم کردن چروک ها و ترمیم کردن مشکلاتِ پوست است را در تمام طول شب انجام می دهد. از بین بردن نشانه های پیری زودرس و خستگی خیلی راحت تر از پوشاندنِ آنها بصورت روزانه است. اگر استفاده از این کرم ها را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید ، از نتیجه ای که یک کرم کوچک میتواند داشته باشد ، شگفت زده خواهید شد.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

استفاده از پد آرایشی

 

نکات مهم طراوت و شادابی پوست بعد از ۲۵ سالگی

در اواسط دهه سوم از زندگی به دلیل تغییراتی در روابط و حرفه و بدن ما، بعد از حدود سن ۲۵ سالگی پوست نشانه هایی از پیری رو ظاهر میکنه. علائمی مثل قابل مشاهده شدن منافذ پوست، گودی و سیاهی دور چشم، خط های خیلی ریز چین و چروک روی قسمت هایی از انتهای چشم و … آرایش راه حل موقت خوبی برای رفع این مشکلات نو ظهور هست. ولی باید بدونیم که با آرایش و لوازم آرایشی نه تنها این نشانه ها کم نمیشه، بلکه روز به روز بیشتر میشه و کم کم به چروک های عمیق و عوض شدن رنگ پوست و کم شدن طراوت پوست رو تشدید میکنن. در این مطلب چند راهنمایی ساده برای مراقبت از پوست در برابر این مشکلات و جوان ماندن پوست  ارائه میدیم که میتونه در این زمینه ها مفید و ثمر بخش باشه.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

نکات مهم برای نگهداری از پوست

 

تمیز نگه داشتن پوست

این برای طراوت و نشاط پوست بسیار مهمه که همیشه تمیز باشه و آلودگی و یا مواد شیمیایی روش نمونه. مواد آرایشی نباید به مدت طولانی و همیشگی روی صورت باشن. به محض اینکه از مهمانی یا بیرون برگشتید بهتره که صورتتون رو با پاک کننده ای مناسب پاک سازی کنید. یک پاک کننده مناسب پوست خودتون رو انتخاب کنید و همیشه از اون برای شستشو و تمیز کردن پوستتون استفاده کنید. مارکهای تجاری خیلی زیادی هستن که میتونید ازشون استفاده کنید. مهم اینه که مناسب پوست معمولی، چرب یا خشک و یا حساس شما باشه و سازگاری داشته باشه.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

شستن صورت

 

شستشوی پوست

بهبود بخشی مورد مهمی در برنامه های مراقبت از پوسته. وقتی که شما پوستتون رو با انواع شوینده ها یا پاک کننده ها تمیز و پاک سازی میکنید، استفاده از یک تونر مناسب و ترجیحا طبیعی میتونه بسیار اثر بخش باشه. مزیت دومین مرحله پاکسازی پوست که همین بهبود بخشی توسط تونر هاست اینه که منافذ پوست رو پر میکنن و همچنین اگر آلودگی یا چربی روی پوست باقی مونده باشه از بین میبرن. بهترین تونر طبیعی که برای هر پوستی مناسبه و میتونه بسیار موثر باشه گلاب هست. که بعد از شستشو و خشک کردن صورتتون با پنبه روی پوستتون به آرومی بمالید و تا حداقل ۲۰ دقیقه صورتتون رو شستشو ندید.

 

نکات مهم برای نگهداری از پوست

استفاده از مرطوب کننده برای پوست

 

استفاده از مرطوب کننده برای پوست

پوست برای طراوت و روشن موندن احتیاج به مقدار زیادی رطوبت داره. با گذشت زمان و عمر پوست شروع میکنه به خشک شدن. همین مساله خشکی باعث کشیده شدن پوست و چروک افتادن میشه. برای همین افرادی که پوست های خشکی دارن و رسیدگی هم نمیکنن بسیار زود پوست صورتشون چروک میشه. برای پیشگیری از این مساله باید از انواع مرطوب کننده ها بعد از مراحل پاکسازی و بهبود بخشی استفاده بشه تا پوست رطوبت مورد نیازش رو به دست بیاره و در اصطلاح هیدراته بشه. بازار لوازم بهداشتی پر از انواع مرطوب کننده هاست که برای پوست های مختلف میتونید مورد مناسب خودتون رو پیدا کنید. این کار از پیری زود رس و چین و چروک افتادن روی پوستتون تا حد زیادی جلو گیری میکنه. در این مرحله گردن رو هم فراموش نکنید.

 

نکات مهم برای نگهداری از پوست

پیشگیری از پیری زودرس

 

پیشگیری از پیری زودرس

مزایای استفاده از لایه بردار اینه که سلول های مرده رو از روی پوست شما جدا میکنه و به تولید سلول های

جدید هم کمک میکنه. برای لایه برداری میتونید از انواع ماسک های طبیعی مثل پوست پرتقال یا بلغور جو دو

سر و یا آلوئه ورا و بسیاری از مواد طبیعی هم استفاده کنید.  این کار میتونه به داشتن پوستی صاف و روشن

و محکم و قوی با چین و چروک کمتر بسیار کمک کنه. این کار رو یک بار در هفته روی پوستتون تکرار کنید.

 

حفاظت از پوست در برابر آفتاب

به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمانه. خورشید میتونه پوست شما رو ویران کنه. اشعه های

خورشید میتونن پوست شما رو خراب کنن. نمونه بارزش انواع لک هایی هست که توی تابستون روی صورت

خیلی هامون می افته. هیچ وقت برای شروع پیش گیری دیر نیست. سعی کنید خودتون رو در بربر اشعه های

مضر خورشید محافظت کنید. از انواع کلاه و سایه بان برای پیشگیری از نور آفتاب استفاده کنید.

ضد آفتاب هم میتونه تا حدی از آسیب این اشعه ها جلو گیری کنه.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

ضد آفتاب برای جلوگیری از پیری پوست

 

مصرف آب و مواد غذایی غنی برای طراوت پوست

تغذیه و رژیم غذایی مناسب بسیار میتونه در کند کردن روند پیری و شادابی و طراوت پوست مفید باشه.

با استفاده از موادی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین ویتامین های E و  A میتونن در مبارزه

با رادیکال های آزاد و جلوگیری از پیری پوست و همچنین تقویت پوست بسیار موثر باشن. استفاده از انواع

میوه ها و سبزیجات علاوه بر سلامتی کل بدن، میتونید داشتن پوستی با طراوت رو به خودتون هدیه بدید.

همچنین برای اینکه پوست موی شما همیشه با طراوت و زنده و جوان باشه  در رژیم غذاییتون همیشه

مقدار کافی از کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین ها و انواع مواد معدنی رو داشته باشید. همچنین آب

برای پوست بسیار ضروریه. نوشیدن حداقل ۶-۸ لیوان آب در روز به دفع سموم بدن و همچنین طراوت

پوست شما بسیار کمک میکنه.

.

نکات مهم برای نگهداری از پوست

نکات مهم برای نگهداری از پوست

 

به پشت بخوابید.

خوابیدن در برخی موقعیت ها به مرور زمان موجب ایجاد خطوطی در پوست صورت شما می شوند.

این چروک ها در لایه های سطحی پوست ایجاد شده اما به راحتی محو نمی شوند. به پهلو خوابیدن باعث

ایجاد چین و چروک بر روی گونه ها و چانه  و خوابیدن بر روی شکم (دمر) بر روی پوست پیشانی شیارهای

ایجاد می کند. برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک پوست در هنگام شب، سعی کنید به پشت بخوابید (طاق باز).

 

ماهی بخورید.

ماهی های آب سرد مانند سالمون منبع عالی پروتئین یعنی یکی از اجزای اصلی سازنده پوست هستند.

ماهی به ویژه ماهی های چرب و روغنی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که به عقیده متخصصان

این اسیدهای چرب در تغذیه بافت پوست و حفظ شادابی، انعطاف پذیری و جوانی پوست و همچنین کمک

به کاهش چین و چروک های پوستی نقش حیاتی ایفا می کنند.

.

از عینک مطالعه استفاده کنید.

کار و حرکت زیاد عضلات صورت موجب ایجاد شیار و در نهایت چروک در بافت پوست می شوند. توصیه می شود در صورت نیاز حتما در هنگام مطالعه از عینک مخصوص استفاده کنید. عینک آفتابی را هرگز فراموش نکنید، زیرا پوست اطراف چشم را در برابر صدمات نور خورشید محافظت کرده و از جمع شدن عضلات صورت شما جلوگیری می نماید.

.

از اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) استفاده کنید.

این اسیدهای طبیعی سلول های مرده پوست را جدا کرده و منافذ، خطوط و چروک های سطحی پوست را به

ویژه در اطراف چشم ها کاهش می دهند. انواع قوی تر این اسیدها تولید کلاژن را تقویت می نمایند. استفاده

از اسیدهای آلفا هیدروکسی پوست را نسبت به آفتاب حساس تر می کند، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب

و عینک آفتابی را فراموش نکنید.

.

پوست خود را بیش از حد نشویید.

آب معمولی (آب شیر) رطوبت پوست و چربی طبیعی این بافت را که از ایجاد چین و چروک پیشگیری می کند،

ازبین می برد. در حقیقت با افراط در شستن پوست صورت، مواد محافظتی پوست را نیز می شویید. برای تمیز

کردن پوست از صابون های ویژه حاوی مرطوب کننده، ژل و یا کرم های تمیز کننده پوست صورت استفاده کنید.

.

از ویتامین C غافل نشوید.

برخی مطالعات نشان می دهند که کرم های حاوی ویتامین C تولید کلاژن را افزایش داده، از پوست در برابر صدمات ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UVA و UVB) محافظت نموده و به کاهش نقاط تیره رنگ، قرمزی و التهاب پوست کمک می کنند. یکی از اشکال ویتامین C به نام ال- آسکوربیک اسید بهترین ترکیب برای کاهش چین و چروک های پوستی است. فرمی از ویتامین C موسوم به آسکوربیل پالمیتات نیز برای این منظور مناسب است.

.

سویا برای مراقبت از پوست

سویا زیبایی ظاهری پوست را بهبود بخشیده و از آن محافظت می نماید. تحقیقات نشان می دهند که

استفاده از سویا به صورت موضعی و یا به عنوان مکمل خوراکی، موجب محافظت پوست و حتی ترمیم آن در

برابر آسیب های ناشی از نور خورشید می شود. همچنین مشخص شده است که سویا در بهبود ساختار

و استحکام پوست نیز نقش دارد.

.

به جای قهوه، کاکائو بخورید.

یک نوشیدنی ضد چروک پوست را به شما معرفی می کنیم. محققان معتقدند که کاکائو با دارا بودن مقادیر بسیار بالایی از ۲ آنتی اکسیدان مهم (اپی کاتچین و کاتچین) از پوست در برابر صدمات آفتاب محافظت نموده، جریان خون در بافت پوست را بهبود بخشیده، به آب رسانی پوست کمک کرده و موجب نرمی پوست می شود.

.

اصول اولیه مراقبت از پوست را رعایت کنید.

برای حفظ شادابی و جوانی پوست، اصول و پایه مراقبت از این بافت را فراموش نکنید.

.

این موارد عبارتند از:

۱- از قرار گرفتن در تماس مستقیم با نور خورشید خودداری کنید.

۲- از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.

۳- لباس هایی بپوشید که از نور خورشید در امان باشید.

۴- سیگار نکشید.

۵- از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید.

 

نکات مهم برای نگهداری از پوست

چای کیسه ای جلوگیری از پیری چشم

 

آخرین راه شناخته شده برای جلوگیری از پیری چشم

اگر چشمهای ما پنجره ای برای دیدن همه چیز است این بخاطر سن ماست نه روح ما پس برای سالم و رنگین

نگه داشتن این پنجره چه کنیم؟ برای از بین بردن چین و چروک های دور و اطراف چشم و جلوگیری از پیری

چشم ، حتما از کرم های معتبر ضد چروک و کرم های دور چشم  و کرم های شب استفاده کنیم . یه لیوان

آب اشامیدنی و خنک رو قبل از خواب سر بکشید،پوست اطراف چشم نازک ترین پوست بدن رو تشکیل می ده

و همیشه بزرگترین آسیب رو از کمبود آب در بدن می بینه و دچار خشکی و درنتیجه چین و چروک میشه 

حتما از کرم های ضد آفتاب ۲۰ درصد استفاده کنید و روزی سه بار این کرم رو تمدید کنید  چای سبز بنوشید

و اگر چشم های پف کرده دارید از کمپرس سرد چای سبز استفاده کنید.