شیوه پخت نان شکم پر با خمیر ویژه

شیوه پخت نان شکم پر با خمیر ویژه

 

 شیوه پخت نان شکم پر با خمیر ویژه

مواد لازم :

گوشت چرخ کرده: ۱۵۰ گرم

رب گوجه: یک قاشق غذاخوری‌

نمک و فلفل: به میزان لازم

قارچ خرد‌شده: ۴ تا ۵ عدد

جعفری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

پیازداغ: ۲ قاشق غذا‌خوری

روغن: یک قاشق غذاخوری

زرده‌ تخم‌مرغ: یک عدد

کره آب شده: ۲ قاشق و ذرت و نخود پخته شده نصف فنجان

 

مواد لازم برای تهیه خمیر جادویی:

آرد: ۲ لیوان

خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: یک‌عدد

روغن: ۴ قاشق

نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

شکر: یک قاشق مرباخوری

شیر یا آب ولرم : یک لیوان سر خالی

 

طرز تهیه :

پودر خمیر مایه و شکر را با چند قاشق شیر گرم مخلوط کنید و چند دقیقه صبر کنید تا عمل آمده و پف کند. سپس بقیه شکر، نمک، تخم‌مرغ و روغن را در ظرفی بریزید و خوب مخلوط کنید. خمیر مایه آماده شده را با مقداری آرد مخلوط کنید و به مواد خمیر اضافه کنید. آرد را کم‌کم اضافه کنید و با دست خمیر را مخلوط و ورز دهید. خمیر را درون پاکت پلاستیکی بگذارید و یک‌ونیم ساعت به آن استراحت دهید تا پف کرده و حجم آن دو برابر شود.

 

این خمیر را می‌توانید تا چند روز در یخچال نگه دارید و چون سبک و لطیف است می‌توان با آن انواع غذا‌ها مانند پیراشکی، نان پیتزا، نان شکم‌پر، انواع کلوچه و نان فانتزی تهیه کنید. به همین دلیل به آن خمیر همه‌کاره یا خمیر جادویی می‌گویند. پیازداغ را در ماهیتابه بریزید و کمی روغن به آن اضافه کنید و گوشت را در آن تفت دهید. بعد به ترتیب رب‌گوجه، قارچ، ذرت، نمک، فلفل و جعفری را افزوده و مخلوط کنید.

 

از خمیر جادویی دو تکه به اندازه یک نارنگی بردارید و روی سطح صاف را آرد بپاشید و با وردنه خمیرها را جدا به قطر چند میلی‌متر باز کنید و کف یک قالب را کمی چرب کنید و یکی از خمیر‌های باز شده را کف قالب جای دهید. مواد سرخ شده را روی سطح آن بریزید و خمیر باز شده دیگر را روی مواد پهن کنید و اطراف دو لایه خمیر‌ها را با دست به هم بچسبانید و کره آب شده را روی آن بریزید و با زرده تخم‌مرغ و کنجد روی آن را کاملا بپوشانید. فر را از قبل گرم کنید و قالب را در فر قرار دهید. حرارت لازم ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و مدت زمان پخت نان شکم پر نیم ساعت است.

 

شیوه پخت نان شکم پر با خمیر ویژه

شیوه پخت نان شکم پر با خمیر ویژه