وکس کردن صورت یا موم انداختن یکی از روشهای بی خطر از بین بردن موهای زائد میباشد.

ناحیه های وکس کردن صورت

 

موم انداختن یا وکس صورت یکی از روشهای از بین بردن موهای زائد با استفاده از ماده ای به نام موم یا waxاست. روشهای دیگری از جمله سفید کردن موها، لیزر تراپی، الکترولیز و… نیز بدین منظور استفاده می شود ولی وکس صورت یکی از روشهای معمول بین مردم محسوب می شود که اخیرا هم انواع متفاوتی از آن را با اسامی مختلف مثل شمع، جلبک دریایی و … می شنویم.

 

وکس بالای ابرو

 

آموزش وکس کردن صورت در منزل

روشهای دیگری از جمله سفید کردن موها، لیزر تراپی، الکترولیز و… نیز بدین منظور استفاده می شود ولی وکس صورت یکی از روشهای معمول بین مردم محسوب می شود که اخیرا هم انواع متفاوتی از آن را با اسامی مختلف مثل شمع، جلبک دریایی و … می شنویم.

 

وکس بالای لب

 

روش اصلی وکس کردن صورت :

قالب های وکس آماده را که با عصاره های مختلف مانند: عسل، آلوئه ورا و … موجود است را تهیه کنید. این قالب ها را در گرم کن قرار داده تا مایع گردد. اگر به دستگاه گرمکن دسترسی ندارید می توانید از یک ظرف رویی کوچک که بر روی بخار آب قرار می دهید استفاده کرده و وکس را ذوب کنید.

با استفاده از یک کاردک یا چوب بستنی وکس آب شده را بر روی صورت خود می مالیم. مقدار سطح مورد نظر را کوچک در نظر بگیرید تا موهای آن قسمت کامل تمیز شده و وکس خشک شده نیز راحت جدا شود. پس از خشک شدن وکس، که بیش از چند ثانیه طول نمی کشد، خلاف جهت رویش مو سریع با دست وکس را می کَنیم.

روغن هایی برای پاک کردن باقیمانده وکس از روی صورت موجود است که در صورت عدم دسترسی می توانید با آب سرد صورت خود را شسته و وکس را پاک کنید.

 

وکس کردن صورت

وکس بالای لب

 

نکات و هشدارها وکس کردن صورت

بهتر است از قالب های کوچک وکس استفاده کنید که اصولا به آن قالب سکه ای می گویند و هر سکه آن برای یک دفعه اصلاح صورت کفایت می کند. اشخاصی که با بند همیشه پوستشان زخم می شود از وکس خیلی استقبال کرده اند.

وکس خاصیت نرم کنندگی و شفاف کنندگی روی پوست های لک دار را نیز دارد، کار پاکسازی و لایه برداری قشر مرده پوست را نیز انجام می دهد. بهتر است در زمان جداسازی وکس با دست دیگر خود پوست آن ناحیه را کشیده تا جداسازی وکس آسان تر گردد.

برای جلوگیری از ایجاد جوش و التهاب پوست می توانید از ژل بعد از اصلاح استفاده کنید. مراقب باشید حرارت لازم جهت آب شدن وکس ملایم باشد تا صورت شما آسیب نبیند.

چون وکس پس از خشک شدن کامل روی پوست می چسبد برای جداسازی آن از روی پوست مراقب باشید تا با ناخن صورت خود را زخم نکنید. ظرفی که به گرم کردن وکس اختصاص می دهید به راحتی قابل پاکسازی مجدد نیست و بهتر است برای همیشه آن ظرف را به این کار اختصاص دهید.

این روش از آن جهت که باعث کشش در پوست می گردد ممکن است موجب شل شدن پوست گردد بنابراین توصیه می گردد از این روش مکرراً استفاده نکنید. بهتر است اولین بار وکس صورت را در یک آرایشگاه معتبر و با رعایت اصول بهداشتی انجام دهید.

توجه داشته باشید موم خیلی داغ نباشد تا پوست را بسوزاند و در صورتیکه می خواهید در خانه از موم استفاده کنید، از انواعی تهیه کنید که بطور اختصاصی برای از بین بردن موی زائد فرموله شده اند. پس از انجام وکس می توانید از محلولهای تسکین دهنده یا ژلهای حاوی آلوئه ورا که در برخی فروشگاهها عرضه می شود، استفاده کنید.

در صورتیکه مستعد آکنه هستید می توانید از محلولهای درمانی حاوی آنتی بیوتیک با تجویز پزشک استفاده کنید و همچنین 1- 2 روز پس از تسکین پوست جهت پیشگیری از بروز موهای زیر پوستی، هر روز از محصولات لایه بردار استفاده کنید. شکی وجود ندارد که وکس باعث آسیب مختصری بر پوست می شود با درد همراه است ولی بیشتر مردم آن را بخوبی تحمل می کنند.

 

وکس کردن صورت

وکس بالای ابرو

وکس کردن صورت

وکس کردن یکی از تکنیک های مورد استفاده برای از بین بردن موهای زاید است. کیت های وکس خانگی برای کسانی که وقت و پول انجام این کار را به صورت حرفه ای ندارند، در دسترس است. با این حال اگر دقت نکنید وکس خانگی می تواند با کثیف کاری همراه باشد. به علاوه وکس نامناسب می تواند باعث تحریک و زخم شدن یا کبودی پوست شود. بهترین راه برای وکس کردن -بدون کثیف کاری- را یاد بگیرید.

 

۱- زمان مناسب برای وکس در خانه یا هر جای دیگری فرق نمی کند؛ باید اجازه دهید موها به اندازه ای که روی کیت های وکس توصیه شده، رشد کنند. بیشتر کیت ها توصیه می کنند که بلندی موها باید حداقل 6 میلی متر باشد. این کار لازم است زیرا وکس باید بتواند موها را بگیرد. اگر موها خیلی کوتاه باشند، وکس نمی تواند موها را بگید یا آنها را از ریشه در بیاورد. همچنین اگر موها خیلی بلند باشند، وکس آنها را می شکند و بنابراین موها به طور کامل از روی پوست برداشته نمی شوند.

 

۲- ناحیه ای که می خواهید وکس کنید را ۲۴ ساعت قبل با اسکراب بدن لایه برداری کنید. لایه برداری باعث می شود از شر سلول های مرده پوست خلاص شوید. این کار اجازه می دهد که وکس به راحتی به موها متصل شده و زمانی که که از روی پوست کنده می شود، پوست تان آسیب نبیند. با این حال اگر درست قبل از اپیلاسیون لایه برداری کنید، پوست تازه تان، ملتهب، حساس و تحریک می شود.

 

۳- حداقل یک ساعت قبل از اپیلاسیون، ایبوپروفن بخورید. وکس کردن می تواند دردناک باشد و ایبوپروفن می تواند از درد جلوگیری کند.

 

۴- پوست تان را به طور کامل شسته و خشک کنید. پودر بچه بزنید تا مطمئن شوید پوست تان خشک است. پودر بچه همچنین می تواند هر گونه چربی پوست تان را بگیرد.

 

۵- در مکانی که می خواهید کار وکس کردن را انجام دهید یک حوله کهنه یا روزنامه پهن کنید تا اگر چیزی چکه کرد روی آن بریزد و کار تمیز کردن را بسیار آسان تر کند. به این ترتیب می

توانید بعد از اتمام کار، روزنامه ها را جمع کرده و دور بیاندازید و دیگر نیازی به تراشیدن وکس از کف حمام ندارید.

 

۶- وکس را تا درجه حرارت مشخص شده گرم کنید و آن را در همین دما نگه دارید. برای وکس در خانه خرید یک موم گرم کن کوچک یا درست کردن حمام آب، ساده ترین راه برای اطمینان از درست گرم شدن وکس تا دمای مورد نظر است. اگر وکس بیش از حد گرم باشد پوست تان را می سوزاند و همه جا چکه می کند. اگر خیلی سفت یا سرد باشد، به سختی می توانید آن را روی پوست تان بمالید و موها را هم نمی گیرد. این قسمت سخت ترین بخش وکس در خانه است. اگر از مایکروویو برای گرم کردن آن استفاده می کنید، هر چند دقیقه یکبار دوباره آن را گرم کنید تا مطمئن شوید که درجه حرارت مناسبی دارد. دمای وکس باید بین ۴۳ و ۶۸ درجه سلسیوس باشد.

 

۷- وکس را با کاردک مخصوص یا رول اپیلاسیون که تهیه کرده اید روی محل مورد نظر بمالید. برای اینکه کار را تا جای ممکن شسته و رفته انجام دهید، کاردک را بعد از هر استفاده تمیز کنید. اگر وکس روی کاردک باقی بماند، شروع به سفت شدن می کند و خیلی سخت می توان دوباره از آن استفاده کرد. لازم نیست که هر دفعه مقدار زیادی وکس را روی محل مورد نظر بمالید؛ اگر مقدار کمتری را روی محل کوچکتری بمالید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. رول اپیلاسیون نسبت به کاردک کثیف کاری کمتری دارد، اما بسیاری از کیت ها شامل یک کاردک هستند. اگر وکس در خانه را زیاد انجام می دهید، خریدن یک رول اپیلاسیون ایده خوبی است.

 

۸- نوارهای داخل کیت را طبق دستورالعمل کارخانه سازنده آن استفاده کنید. قبل از کندن نوار، چند بار آن را صاف کنید. اطمینان حاصل کنید که نوار تمام وکس را پوشش می دهد. اگر لبه های وکس پوشش داده نشده باشد، پاک کردن آن از روی پوست می تواند دشوار باشد. با مالیدن آرام نوار روی وکس می توانید به چسبیدن آن کمک کنید.

 

۹- انتهای نوار را بگیرید و آن را در خلاف جهت رویش موها بکشید. پوست تان را با دست دیگر تان محکم نگه دارید تا موها آسان تر کنده شوند.

 

۱۰- این کار را تکرار کنید تا تمام موها برداشته شوند.

 

۱۱ کمی روغن بچه را روی یک پارچه نرم بریزید و به آرامی روی پوست تان بمالید تا هر گونه وکسی که روی پوست تان باقی مانده است را پاک کنید. پارچه را خیلی محکم روی پوست تان نکشید چرا که باعث تحریک شدن آن می شود. وکس به سرعت پاک می شود.

 

۱۲- حمام آب یا موم گرم کن را خاموش کنید و اجازه دهید وکس سرد شود. بسته به اینکه وکس چه مقدار مورد استفاده قرار گرفته است، می توانید آن را برای استفاده های بعدی نگه دارید. اجازه دهید به طور کامل سرد شود و آن را در یک جای خشک نگهداری کنید. رول اپیلاسیون یا کاردک را تمیز کنید و به خوبی نگه دارید.

 

وکس کردن صورت

وکس گونه و چانه

 

نکته وکس کردن صورت:

بعد از اپیلاسیون برای چندین ساعت از رفتن به داخل آب خودداری کنید. آب می تواند باعث عفونت پوست تان شود. همچنین از اپیلاسیون نواحی دارای زخم، آکنه یا به شدت حساس، خودداری کنید. هرگز بعد از حمام آفتاب یا برنزه شدن وکس نکنید. موم انداختن یا وکس صورت یکی از روش های از بین بردن  موهای زائد با استفاده از ماده ای به نام موم یا wax است. روش های دیگری از جمله بند انداختن، دکلره کردن موها، لیزردرمانی، الکترولیز و … نیز بدین منظور استفاده می شوند، ولی وکس صورت یکی از روش های معمول بین خانم هاست. با وجودی که وکس صورت فوایدی دارد،

 

وکس پیشانی

 

ولی بعضی از عوارض آن هم شامل موارد زیر است:

وکس صورت معمولا با درد همراه است، چرا که پوست صورت از دیگر نقاط بدن حساس تر است. وکس صورت می تواند منجر به قرمزی یا بروز جوش های پوستی و کهیر شود. – در حین وکس کردن ممکن است برخی مناطق صورت دچار خونریزی سطحی به صورت لکه های قرمز شود، چرا که طی وکس کردن نه تنها مو بلکه پوست های نازک و حساس نیز تحت کشش قرار می گیرد.

وکس صورت در بعضی مناطق می تواند با بروز واکنش های آلرژیک همراه باشد. – روش نادرست استفاده از وکس صورت می تواند منجر به تحریک یا سوزاندن پوست شود. ممکن است در یک جلسه همه موهای صورت از بین نرود و بدین ترتیب چند جلسه برای از بین بردن کامل موها لازم باشد و تکرار این روش بستگی به میزان رویش مو در هر فرد دارد.

پس از انجام وکس صورت ممکن است حداقل تا 24 ساعت برای خروج از منزل محدودیت داشته باشید. در برخی افراد خصوصا افراد دارای پوست تیره، تغییرات رنگدانه ای ممکن است رخ دهد. انجام آن در برخی مناطق صورت مثل پشت لب مشکل تر است. در صورتی که در حال درمان با رتینوئیدها به عنوان لایه بردار و یا داروی اکوتان برای درمان آکنه هستید، از مصرف وکس خودداری کنید

 

توصیه های لازم وکس کردن صورت

با به کارگیری برخی پیشنهادها بسیاری از عوارض جانبی ناشی از وکس صورت کاسته شده و پوست را نرم و بدون مو خواهد کرد. بهتر است قبل از به کار بردن وکس بر روی صورت، آن را بر روی بخش کوچکی از پوست نقطه دیگری از بدن، جهت بررسی هر گونه حساسیت ناخواسته چک کنید.

 

لایه بسیار نازکی از موم را بر خلاف جهت رویش مو بمالید و پس از سرد شدن بر خلاف جهت رویش مو بردارید. در صورتی که در حال درمان با رتینوئیدها به عنوان لایه بردار و یا داروی اکوتان برای درمان آکنه هستید، از مصرف وکس خودداری کنید، چرا که پوست شما به دلیل مصرف این داروها نازک تر می شود و احتمال بروز عوارض در شما بیشتر است. پس از پایان درمان دارویی و بعد از مشورت با پزشکتان وکس صورت را شروع کنید.

 

یک ساعت قبل از وکس صورت می توانید از داروهای تخفیف دهنده درد، جهت کاهش التهاب و قرمزی از کمپرس و یا کرم کورتیکوستروئید خفیف مثل هیدروکورتیزون استفاده کنید. – بهتر است اولین بار وکس صورت را در یک آرایشگاه معتبر و با رعایت اصول بهداشتی انجام دهید. توجه داشته باشید موم خیلی داغ نباشد تا پوست را بسوزاند و در صورتی که می خواهید در خانه از موم استفاده کنید، انواعی را تهیه کنید که به طور اختصاصی برای از بین بردن موی زائد تهیه شده اند. پس از انجام وکس می توانید از محلول های تسکین دهنده یا ژل های حاوی آلوئه ورا که در برخی فروشگاه ها عرضه می شود، استفاده کنید.

 

در صورتی که مستعد آکنه هستید می توانید از محلول های درمانی حاوی آنتی بیوتیک با تجویز پزشک استفاده کنید و همچنین 1 تا ۲ روز پس از تسکین پوست جهت پیشگیری از بروز موهای زیر پوستی، هر روز از محصولات لایه بردار استفاده کنید. شکی وجود ندارد که وکس باعث آسیب مختصری بر پوست می شود و با درد همراه است، ولی بیشتر مردم آن را به خوبی تحمل می کنند.

 

وکس کردن صورت

وکس کردن صورت

 

روش سنتی و قدیمی بند انداختن با نخ

یک روش بسیار عالی و بیضرر است، ولی نکات بسیار ظریفی در این مورد وجود دارد که

باعث می شود به عوارض بعدی این روش دچار نشویم:

 

– ضدعفونی سطح صورت و نخ بند با پنبه و الکل به صورت کامل

– انجام این کار توسط فرد کاملا مسلط، به طوری که به پوست فشار زیاد وارد نشود و زخم نشود.

– شستشوی صورت با آب بسیار سرد بلافاصله بعد از موزدایی به مدت یک دقیقه

– استفاده از کرم ضدحساسیت مانند زینک اکسید یا بتامتازون حداقل چند ساعت بعد از بند انداختن تا برطرف شدن کامل التهابات.

 

آکنه یا جوش در صورتی بروز می کند که سطح پوست چرب یا آلوده باشد، زیرا زمانی که بند می اندازیم غدد چربی زیر ریشه موها سر باز می کنند و با جذب آلودگی سطح پوست به شکل آکنه در می آیند.

 

جوش صورت

 

چرا جوش می زنیم؟

غیر از پوست های چرب یا پوست هایی که به صورت پراکنده دارای کیست های چربی بر روی پوست هستند، سایر پوست ها با رعایت موارد بالا دچار عارضه ای نمی شوند. آکنه یا جوش در صورتی بروز می کند که سطح پوست چرب یا آلوده باشد، زیرا زمانی که بند می اندازیم غدد چربی زیر ریشه موها سر باز می کنند و با جذب آلودگی سطح پوست به شکل آکنه در می آیند. ولی در صورتی که از آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی با مراجعه به پزشک استفاده کنید و این کیست ها خشک شوند و در موارد شدید به صورت فیزیکی توسط پزشک خارج شوند،با رعایت موارد بالا معمولا عارضه ای به وجود نخواهد آمد. در مورد وکس یا اپیلاسیون باید کارد، پارچه و موم مصرفی حتما استریل و یکبار مصرف باشد و حتما سطح پوست ضدعفونی و به پودر ضد حساسیت آغشته باشد. این موارد بسیار ساده و ظریف که شاید اکثرا از رعایت آن غفلت می کنند عامل بروز بسیاری از مشکلات پوستی است که آکنه شاید بی خطر ترین آن است!

 

سلامت پوست خود را فدای ارزانی نکنید!

انجام عمل موزدایی چه بند و چه وکس نیاز به متخصص دارد. با خواندن آگهی های تبلیغاتی که یکی بخر، دو تا ببر! گول نخورید. بسیاری از این افراد اکثرا بی تجربه هستند و با این روش از شما به عنوان مدل تمرینی و دست‌گرمی استفاده می کنند. اگر از پس هزینه این اعمال بر نمی آیید، بهترین کار استفاده از دستگاه اپیلاسیون شخصی، کرم موبر و تیغ است، زیرا این ابزار برای استفاده غیر حرفه ای ها هستند و آسیبی به دنبال ندارند. خودتان را درگیر آگهی ها تبلیغاتی نکنید و به دنبال روش های ماورایی برای حل مشکلاتتان نگردید.