جوش صورت یک بیماری پوستی است که اکثر نوجوانان و جوانان را مبتلا می کند.

 

جوش صورت از آن دسته از مشکلاتی است که به شدت روی اعصاب فرد قرار میگیرد و شخص برای از بین بردن آنها دست به هر کاری میزند. چون صورت هر چقدر هم که زیبا باشد اگر جوش داشته باشد حداقل نصف زیبایی اش دیده نمیشود. پس با ما همراه باشید تا ساده ترین راه ها برای از بین بردن جوش صورت را به شما بگوییم.

دلیل جوش و آکنه در هر قسمت از صورت چیست؟

نقشه آکنه صورت یک روش برای تعیین علت ریشه ای آکنه است اگر متوجه شدید که جوش ها در هر ماه کم تر یا بیشتر می شوند، به احتمال زیاد بدن شما سعی دارد چیزی به شما بگوید.مفهوم و اصول مکان آکنه براساس تکنیک های چینی برای درمان بیماری ها هستند. پزشکان سنتی چینی (TCM) معتقد هستند که نقاطی روی بدن وجود دارند که به اندام های اصلی مختلف متصل هستند.

 

در نتیجه، اگر شما به طور مداوم آکنه می زنید، مثلا بر روی گونه راست خود، مشکل به احتمال زیاد در کبد، غدد هورمونی و عملکرد روده ای است. سپس درمانگرها برای اصلاح این عدم تعادل و درمان آکنه از ریشه های آن، داروهایی تجویز می کنند و سبک زندگی را بهتر می کنند. حتما برای شما هم پیش اومده زمانی که به یک مهمانی دعوت میشوید اولین اتفاقی که براتون میافتد این است که یک جوش بزرگ روی بینی یا پیشانیتان در میاید هنوز دلیلی برای این اتفاق پیدا نشده است.

 

جوش صورت

 

جوش ها چه هستند؟

جوش یک بیماری است که غدد چربی پوست را درگیر می نماید. منافذ کوچک روی پوست شما در زیر پوست با غدد چربی در ارتباط می باشد. این غدد یک ماده روغنی به نام سبوم تولید می نمایند. منافذ از طریق کانال هایی به نام فولیکل با غدد در ارتباط هستند. داخل فولیک ها این ماده روغنی سلولهای مرده پوست راه به سطح پوست انتقال میدهند یک موی نازک معمولاً از طریق فولیکول در سطح خارجی پوست رشد مینماید.

 

هنگامی که فولیکول یک غده پوستی مسدود میگردد یک جوش رشد می نماید. اغلب جوش بر روی صورت، گردن، کمر، سینه و شانه ها دیده میشوند. جوش یک مشکل جدی تهدید کننده حیات نیست، اما میتواند منجر به ایجاد زخم گردد .

 

مؤثرترین درمان‌های آکنه

وی درباره مؤثرترین راه‌های درمان آکنه بیان کرد: برای درمان آکنه نخست باید عامل به وجود آورده جوش شناسایی شود سپس با توجه به عامل به وجود آورنده باید پرهیزات لازم انجام شود، در صورتی که جوش‌ها ناشی از مصرف غذاهای محرک باشد افراد باید از استفاده این غذاها پرهیز کنند همچنین باید این اشخاص از یک برنامه غذایی گیاهی و آب پز هم پیروی کند.

 

درمان جوش صورت

 

بهترین راه از بین بردن جوش صورت

جوش بیماری پوستی است که در اکثر موارد نوجوانان و جوانان را مبتلا می کند. به رغم وجود داروهای مختلف برای بهبود این مشکل اما می توان روی بعضی از روش های طبیعی حساب ویژه ای باز کرد.

 

درمان جوش صورت با گیاه

 

گیاهان ضد جوش صورت

بعضی از گیاهان حاوی ترکیباتی هستند که به مقابله با جوش کمک می کند. بنفشه وحشی یکی از این گیاهان است که خواص سم زدایی و ضدباکتریایی دارد و به تصفیه و پاکسازی پوست کمک می کند. برای کسب نتیجه بهتر از مصرف این گیاه توصیه می شود درمان یک تا دو ماه ادامه یابد. گیاه دم شیطان نیز به دلیل دارا بودن تاثیر ضدباکتریایی روی جوش های پوستی در بهبود آن مؤثر است و به علاوه خاصیت بی حسی روی آسیب ها خواهد داشت.

 

درمان جوش صورت با ویتامین

 

ویتامین های ضد جوش صورت

برخی از ویتامین ها خواصی دارند که موجب حفظ سلامت پوست می شوند که از جمله می توان به ویتامین های A،‌ B و E اشاره کرد. ویتامین های A و E تاثیر آنتی اکسیدانی دارند و به دلیل مقابله با تشکیل رادیکال های آزاد از پیر شدن پوست محافظت می کنند. همچنین موجب دفع مواد سمی پوست نیز می شوند. ویتامین A نیز تشکیل سبوم که زمینه ساز خشکی

پوست می شود را کاهش می دهد و از ایجاد جوش های پوستی پیشگیری می کند. همچنین تاثیر ویتامین E در کنار وجود سلنیوم بیشتر خواهد بود.

 

ویتامین B6 حاوی عناصر غذایی است به حفظ سلامت روزانه پوست کمک می کند و از همین رو نباید مصرف آن را نادیده گرفت. البته ویتامین B می تواند در بعضی افراد بروز جوش را تشدید کند. دیگر ویتامین مفید برای بهبود جوش ویتامین C است. این ویتامین در حفظ خاصیت کشسانی پوست مؤثر است زیرا برای سنتز کلاژن؛ عنصر ضروری برای این عملکرد استفاده می شود.

 

غنی ترین منابع غذایی این ویتامین ها عبارتند از:

ویتامین A : گوشت ها، ماهی ها، آب کلم، هویج و اسفناج

ویتامین E : روغن ها، بادام، فندق و تخمه آفتابگردان

ویتامین B6 : ماهی ها، گوشت ها، هویج، سیب زمینی، فلفل و موز

ویتامین C : مرکبات، کیوی، آناناس، فلفل، کلم و بروکلی

 

درمان جوش صورت

روی وسلنیوم می توانند التهابات ناشی از بروز جوش های پوستی را کاهش دهد.

 

عناصر کمینه

بعضی از عناصر کمینه تاثیر ویژه ای دارند و می توانند برای درمان جوش مؤثر باشند. از بین این عناصر، روی دارای خواص تسکین جای زخم است و می تواند التهابات ناشی از بروز جوش های پوستی را کاهش دهد. ماهی، گوشت ها و حبوبات منابع غذایی روی هستند. همچنین می توان از مکمل ها و قرص های این عنصر نیز استفاده کرد.

 

سلنیوم نیز یکی دیگر از عناصر مفید در این باره است که خواص آنتی اکسیدانی و سم زدایی دارد و بهبود کیفیت پوست کمک می کند. البته تاثیر آن در کنار ویتامین E بیشتر خواهد شد. سلنیوم در گردو، گوشت ها، ماهی ها و غلات وجود دارد. نخستین علائم بهبود آکنه ۳ ماه پس از شروع دوره درمان دیده می شود.

 

درمان جوش صورت با یخ

 

کاهش التهابات به کمک یخ

شاید شما هم شنیده باشید که یخ در مقابله با آکنه مؤثر است. سرما خواصی دارد که باعث می شود با تاثیرات منفی این بیماری مقابله کند. تاثیر ضدالتهابی سرما به کاهش قرمزی های ناشی از جوش ها کمک می کند. برای بهره مندی از این خاصیت چند تکه یخ را در پارچه نازکی بگذارید و به محض ظاهر شدن جوش ها روی پوست بگذارید. این عمل را چندین بار در روز تکرار کنید. البته مراقب باشید یخ نباید بیشتر از ۵ دقیقه روی پوست بماند. این روش طبیعی از تکثیر بی رویه جوش ها پیشگیری می کند.

 

درمان جوش صورت با اسپیرین

 

آسپرین

یکی از روش های جالب در بهبود آکنه، آسپرین است. این دارو می تواند بروز جوش های آکنه را کاهش دهد و با بهبود ظاهر پوست موجب کمتر شدن التهابات پوستی گردد. برای این منظور یک عدد قرص ۳۲۵ میلی گرمی را خرد کرده و در مقدار بسیار کمی آب حل کنید. با استفاده از یک تکه پنبه محلول را چندین بار در روز روی جوش ها بمالید. البته برای انتخاب این روش باید احتیاط هایی در نظر گرفت زیرا آسپرین در موارد آبله مرغان یا اختلالات انعقادی خون منع مصرف دارد. بهتر است ابتدا با پزشک مشورت شود.

 

سریع الاثرترین روش برای بین بردن جوش صورت

در بخش پوست و زیبایی، درباره راهکارهای درمان سریع جوشهای صورت بحث میکنیم ، و چند روش فوق العاده موثر ،برای از بین بردن جوش را برای شما بیان می کنیم. اگر صبح که از خواب بیدار می شوید متوجه شوید که یک جوش در قسمتی از صورتتان سر برآورده و خصوصا اگر این اتفاق قبل از یک واقعه مهم برایتان پیش بیاید، حتما خیلی غصه دار می شوید اکثر افراد این حادثه غم انگیز را به نوعی تجربه کرده اند.

 

چند روز مانده به یک مهمانی مهم، یک مراسم رسمی، جشن تولد و… انگار که طبیعت از سرلجبازی می خواهد دستمان بیندازد. حالا اگر چنین شد چه باید بکنیم؟

 

درمان جوش صورت با مرکبات

 

مرکبات

یکی از روش های متداول، گذاشتن مرکبات بر روی جوش است. اسیدسیتریک موجود در این میوه ها به خشک شدن جوش چرکی کمک می کند، در حالی که ویتامین های موجود در آنها التهاب باکتری های عفونت زا را کم می کند اگر در جست و جوی درمان خانگی برای این جوش ها هستید استفاده از مرکبات نقطه آغازین خوبی است. یک پرتقال یا لیمو را پوست کنده و از طرفی که آب میوه وجود دارد به پوست و روی جوش بمالید، این کار باعث می شود تا کمی احساس سوزش کنید. سپس اجازه دهید تا در معرض هوا خشک شود. تکرار این کار چندین بار در طول یک روز به شما کمک می کند تا جوش برطرف شود

 

درمان جوش صورت با لیمو و ابلیمو

 

نحوه‌ی استفاده از آبلیمو برای درمان جوش

پیش از خوابیدن از یک گوش‌پاک‌کن استریل پنبه‌ای استفاده کنید و آبلیمو را روی جوش بمالید.

 

نکته:

برای جوش‌های جدی‌تر مخلوطی از پودر دارچین و آبلیمو درست کنید و شب قبل از خواب روی جوش بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این کار به از بین رفتن سریع جوش کمک می‌کند، اما برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی‌شود.

 

درمان جوش صورت با نمک دریایی

 

نمک دریایی

به شما کمک می کند تا باکتری های موجود در جوش های چرکی کشته شوند و منافذ پوستی پاکیزه بمانند. به این منظور کمی آب را بجوشانید. مقداری نمک دریایی را برداشته و کمی آب بر روی آن بریزید تا خمیری شکل شود. پس از آنکه خمیر سرد شد و دمای آن به دمای اتاق رسید با دست و دلبازی این خمیر را بر روی جوش قرار دهید. صبر کنید تا کاملا خشک شود و سپس محل را با آب بشویید. این عمل باعث کشته شدن باکتری ها شده و اجازه نمی دهد تا جوش چرکی در صورتتان اثر و لکه ای باقی گذارد.

 

درمان جوش صورت با سرکه سیب

 

درمان جوش صورت با سرکه سیب

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید؛ بعد یک گوش‌پاک‌کن را به این محلول آغشته کنید و روی جوش‌ها بمالید.سرکه سیب باکتری‌‌های مولد آکنه و سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد و در نتیجه تا حدی التهاب جوش می‌خوابد و صبح که بیدار شوید میزان قرمزی جوش تا حد زیادی کاهش یافته ‌است.

 

درمان جوش صورت با سیب

سیب

سیب رنده شده را مستقیما بر روی جو ش ها بمالید و پس از خشک شدن نه تنها به از بین رفتن باکتری های موجود در جوش های چرکی کمک می کند، بلکه جوش ها را خشک می کند. همین طور پیاز خام اگرروی جوش مالیده شود جوش را سریع خشک میکند.

 

بهترین راه از بین بردن جوش های صورت

رو به روی آینه ایستاده اید و مدت ها مشغول ریشه کن کردن جوش های ریز و درشت روی صورتتان می شوید، جوش هایی که امروز ازبین می روند و فردا دوباره سر باز می کنند.اغلب ما برای خلاص شدن از این نقاط قرمز دست به دامان پزشکان و کرم ها و داروهای رنگارنگ می شویم. اما شیوه های ساده تر و در عین حال کم خرج تری برای درمان این جوش های همیشه حاضر وجود دارد، درمان هایی که تنها و تنها به وسیله برخی خوراکی های خانگی انجام می شوند.

 

اگر شما به خاطر جوش های صورت همیشه در عذاب هستید و دیگر نمی دانید برای پاک شدن آنها چه کنید، گزارش ما را بخوانید و با راه های آسان بهره مندی از پوستی صاف و درخشان آشنا شوید:

 

درمان جوش صورت با روغن درخت چای

 

روغن درخت چای

به گزارش سلامت نیوز، به دلیل وجود ترکیبات آنتی باکتریال و خاصیت تسکین دهندگی، درخت چای به خشک کردن جوش های سر سفید و از بین بردن آکنه ها کمک قابل توجهی می کند. کافی اسم مقدار کمی از برگ های درخت چای را روی نقاط حساس پوست بگذارید و بعد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بشویید، پس از چند بار انجام این کار تفاوت را در پوستتان احساس می کنید.

 

درمان جوش صورت با ماست

 

ماست

ماست غذایی دلپذیر است که به عنوان وعده ی صبحانه و همچنین میان وعده عالی است. ماست علاوه بر این اگر به صورت موضعی روی پوست استفاده شود فایده های شگفت آوری دارد. سالیان دراز است که به دلیل همین فواید عالی، برای بهبود پوست از آن استفاده می شود. هنوز هم در هند از ماست به عنوان راهی عالی در درمان جوش و کاهش التهاب آن استفاده می شود.

 

کلئوپاترای مصر باستان به حمام‌های روزانه ای با شیر ترشیده که به او پوستی درخشان و جوان می بخشیده است معروف است. شما هم می توانید برای از بین بردن جوش ها از ماست استفاده کنید.

 

درمان جوش صورت با لیمو ترش

 

لیمو ترش

یکی دیگر از منابع اسیدی که به کشتن باکتری های پوستی و خشک شدن سریع جوش های صورت کمک می کند لیمو ترش است.شما می توانید هر شب پیش از رفتن به تخت خواب یک نیمه از لیمو ترش را روی صورت خود بمالید و صبح بشویید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر پوستی حساس دارید با احتیاط از این خوراکی استفاده کنید.

 

درمان جوش صورت با خمیر دندان

 

خمیر دندان

آنچه که ما برای تمیزی دهان و دندان استفاده می کنیم به سادگی می تواند جوش های صورت را خشک و اندازه آنها را کوچک کند. البته خمیر دندان برای افرادی که از آکنه ها و جوش های مزمن رنج می برند کارکرد چندانی ندارد و می تواند به پوست آنها آسیب جدی بزند. شب ها پس از مسواک زدن مقدار کمی خمیر دندان روی انگشت خود بزنید و آن را روی جوش های پوستی خود بگذارید و صبح ها آن را بشویید. فراموش نکنید که برای تسکین پوست تنها از خمیر دندان سفید استفاده کنید.

 

درمان جوش صورت با گلاب

 

درمان جوش صورت با گلاب

استفاده از گلاب هم یکی از راه های پیشگیری و همچنین درمان جوش های صورت است. برای این کار خوب است صورت خود را هر روز با گلاب شست وشو دهید. البته بهتر است این کار قبل از خواب انجام شود تا گلاب مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بماند.

 

درمان جوش صورت با سیر

سیر

احتمالاً سیر یکی از سبزیجات و ادویه های مورد علاقه شما در آشپزی است، اما همین خوراکی لذیذ می تواند به شما کمک کند تا دیگر جوش های صورتتان را نبینید. خوراکی با خاصیت آنتی باکتریال و سولفور که تأثیر شگفت انگیزی در نابودسازی سریع آکنه های پوستی دارد. سیرها را تکه تکه کنید و روی قسمت های آسیب دیده پوستتان بگذارید و پس از چند دقیقه آنها را بشویید و تا پوستی روشن و صاف داشته باشید.

 

درمان جوش صورت با عسل

عسل

یکی از خواص قابل توجه عسل، آنتی باکتریال بودن آن است. این خوراکی بی نظیر ضمن کشتن آکنه های پوستی از بروز عفونت هم جلوگیری می کند. یک توپ نخی کوچک را به عسل آغشته کنید و سپس سطح پوست خودتان را با آن ماساژ دهید، اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه عسل روی پوست شما بماند. فراموش نکنید برای اینکه نتیجه مطلوب حاصل شود باید این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

 

درمان جوش صورت با بخور

 

از بخور استفاده کنید

برای درمان سریع جوش بخور را فراموش نکنید. استفاده از بخور گرم به علت باز کردن منافذ پوستی و بیرون ریختن مواد زايد از آن، فواید فوق‌العاده‌ای برای پوست افرادی که از جوش رنج می‌برند به همراه دارد.

 

نحوه‌ی استفاده

یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید، سپس صورت خود را در نزدیکی دهانه‌ی ظرف قرار دهید به طوری که بخار آب به پوست‌تان برسد. به هیچ عنوان پوست‌تان را در تماس با آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود.

 

نکته:

بخور را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید و سپس به پوست‌تان مرطوب‌کننده بمالید.